چاپ: عادتی پرهزینه با عواقب پنهان

آیا میدانستید که سازمان ها سالانه مبلغی حدود ۱۰,۰۰۰,۰۰۰ تومان بابت پرینت هر کاربر متقبل میشوند؟

درسته، در این عصر دیجیتال و رو به رشد، همچنان هزینه های کاغذ و چاپ ردپای شگفت انگیزی در بودجه ی سازمان شما به جا میگذارد.

هزینه های مربوط به کاغذ و تونر فقط ظاهر ماجراست. علاوه بر تونر و کاغذ، موارد زیادی میتوانند هزینه های چاپ شما را به میزان قابل توجهی افزایش دهند که در ادامه بطور مختصر به هر کدام از این موارد میپردازیم.

  • ۰۱

    تعمیر و نگهداری

    چاپگرها نیاز به تعمیر و نگهداری منظم دارند، مانند تمیز کردن و تعویض هد آنها، که در طول زمان نیز افزایش می یابد. همچنین برخی از مدل های چاپگرها به خدمات و سرویس های گران قیمتی نیاز دارند.
  • ۰۲

    بهره وری از دست رفته

    هنگامی که چاپگرها دچار مشکل میشوند، می تواند زمان ارزشمند کارمندان را جهت عیب یابی و رفع مشکل تلف کند.
  • ۰۳

    چاپ غیر ضروری

    بسیاری از افراد عادت به چاپ اسنادی دارند که واقعاً به آنها نیاز ندارند یا می توانند به راحتی آنها را به صورت الکترونیکی مشاهده نمایند، این موضوع باعث هدر رفتن کاغذ، جوهر و تونر می شود.
  • ۰۴

    زمان از کار افتادن

    هنگامی که چاپگری خراب است یا تونر آن تمام شده است، می تواند جریان کار را متوقف کند. این خرابی می تواند برای کسب و کار از دست دادن بهره وری را به همراه داشته باشد.
  • ۰۵

    انرژی

    پرینترها انرژی مصرف می‌کنند، اگرچه هزینه هر چاپگر بصورت مجزا ممکن است اندک باشد، می‌تواند در سازمانی با تعداد بالای چاپگر افزایش یابد.
  • ۰۶

    محیط زیست

    هر چاپی که انجام میشود آثار مخربی بر روی محیط زیست، سلامت انسان و اقتصاد خواهد داشت از جمله: جنگل زدایی و قطع درختان، آلودگی آب و هوا، تولید ضایعات، مصرف انرژی و در نهایت تغیرات آب و هوا

بنابراین با توجه به موارد مطرح شده، در صورت اتخاذ اقدامات پیشگیرانه برای مدیریت و کاهش چاپ، سازمان ها نه تنها می توانند مقادیر قابل توجهی در هزینه های خود صرفه جویی کنند، بلکه اثرات زیست محیطی خود را نیز به حداقل برسانند. پذیرش یک رویکرد پایدارتر برای چاپ فقط یک استراتژی صرفه جویی در هزینه نیست بلکه مسئولیتی است که سازمان ها در قبال سیاره زمین و نسل های آینده دارند.

پریچهر بابااحمدی

پریچهر بابااحمدی

کارشناس ارشد فناوری اطلاعات سبز در تیم FCA